Här hittar du köpvillkor som gäller när du beställer från oss på VedumsGräs. Färdig gräsmatta är en färskvara som kunden lägger omgående vid leverans, samt sköter enligt angivna instruktioner. Färdig gräsmatta köper kunden alltid på ”egen risk” och det finns inga möjligheter till reklamation, då det kan ske värmebildning i pallarna vid en väderlek av hög temperatur. Kunden äger själv ansvaret och kontrollerar kommande väderlek och temperatur. Färdig gräsmatta är en färskvara och därför gäller ej öppet köp, returrätt eller ångerrätt. Vi skördar enbart efter beställning.
Kunden förbinder sig vid beställning till Köpvillkor och Skötsel- och Läggningsanvisning som finns på vår hemsida. Om kunden inte anser sig detta vara nödvändigt förfaller rätten till reklamation. VedumsGräs AB står inte för bristfällig vara som uppkommit pga. att kunden inte följt råd och anvisningar.

Kunden hämtar beställd mängd på datum och tid enligt överenskommelse. Avbokning eller ändring måste göras senast en helgfri vardag innan kl. 12.00, annars sker full debitering. För prisinformation vid avhämtning, klicka här. Vi tilldelar kunden en avhämtningstid vid beställning. Vi lastar med lastmaskin på avsatt tid på släpkärror/transport som har minsta mått 120 x 120 cm. Om kunden lastar för hand i bagageutrymmen eller smal kärra står kunden för lastningsarbetet själv. Vikt per 1 m² är ca 17-20 kg st. Vi friskriver oss eventuell väntetid.
Avbokning eller ändring sker senast två helgfria arbetsdagar innan kl. 8.00. Vid försenad avbokning debiterar vi kunden för fraktkostnad + ev. upptaget gräs. Vi levererar förmiddag eller eftermiddag beroende på ort. Leveransdagar varierar, kontakta oss för leveransdag till önskad ort. Kunden väljer inte leveranstid, utan tilldelas en tid av hyrt åkeri. Åkeriet meddelar lossningstid vardagen innan de levererar. Förmiddag innebär normalt mellan kl. 08.00 – 12.00 och eftermiddag mellan kl. 13.00 – 17.00. Lossning sker ibland kvällstid, då meddelar åkeriet detta i förväg. Vid fler lossningsplatser måste detta meddelar kunden detta när hen beställer.
Kunden ansvarar för framkomlighet till lossningsplatsen. Vi levererar i regel med lastbil + släp på 24 m och lossar med påhängstruck. Tänk på att transporten behöver yta för att lossa. Kunden ansvarar för att informera oss om eventuella vikt- och höjdbegränsningar in till lossningsplats. Om begränsningar finns är det ansvarar kunden för att söka tillstånd för passering för transporten, alternativt lossas pallarna på lämplig plats utanför begränsningen. Vi ersätter inga eventuella skador på kundens egendom, tex. sättningsskador, hjulspår mm.
VedumsGräs AB reserverar sig för leveransproblem och/eller väntetid utanför vår kontroll. Detta innebär att vi inte ersätter försening/inställd leverans som beror på exempelvis pandemi, trafikproblem, lastbilar som går sönder, kraftiga väderomslag som värme/regn/snö/frost eller maskinhaveri som förhindrar upptagning av färdig gräsmatta eller dylikt problem.
Vid extremt varmt väder tar vi upp gräsmattan nattetid/tidig morgon. Vi levererar därefter direkt till kund, som i sin tur rullar ut gräset omedelbart efter lossning. VedumsGräs AB förbehåller sig rätten att ändra leveranstider och villkor med hänsyn till väder.
Vi odlar på stora fält där jordmånen inte är homogen och därför förekommer det naturliga färgskiftningar i gräsmattan. Vissa rullar innehåller eventuellt mer av en grässort än av en annan. Detta jämnar ut sig med tiden. Färgskiftningar och rullar som innehåller mer av en grässort än av en annan är därmed inte en godkänd orsak till reklamation. Ojämnheter på rullarnas tjocklek är inte heller skäligt för reklamation, då tjockleken ibland varierar som resultat av den icke homogena jorden.
Med tiden kommer ogräs via luften, från underliggande jordmån och djur. Enklast är att man omgående tar bort ogräs för hand, klipper regelbundet och gödslar enligt våra anvisningar. Vi odlar gräsmattorna på friland och kan därmed aldrig garantera en 100% ogräsfri gräsmatta. Insekter så som larver, baggar och ägg kan finnas i jorden och kan medfölja vid upptagning av gräsmatta. Ingen reklamation eller ersättning medgives i dessa fall.
Privatkunder betalar alltid kontant eller swish vid avhämtning. När vi levererar kan privatpersoner erhålla en faktura på 15 dagar mot kreditkontroll, alternativ betalning via bankgiro eller swish vid beställning innan leverans.
Företag med godkänd kredit erhålls faktura på 30 dagar, alternativ betalning via bankgiro eller swish vid beställning.
Faktura som inte dykt upp måste eftersökas av kunden.
VedumsGräs AB 556704-9209 reserverar sig att offert, pris och Köpvillkor kan ändras under året. Kunden förbinder sig att följa Skötsel- och Läggningsanvisningen och accepterar Köpvillkor vid beställning.
Vi godkänner aldrig en reklamation där kunden slänger varan och därefter hävdar att den var dålig. Gräsmattan ska skötas enligt våra rekommendationer tills dess att vi fått in bilder samma dag som gräsmattan levererades/avhämtades och beskrivning på det avvikande. Dessa bilder sänds då in till info@vedumsgras.se ihop med ert ordernummer och telefonnummer. Har du köpt din gräsmatta genom en entreprenör/återförsäljare ska ärende gå via dom. Ersättning utöver ett nytt exemplar av varan utges inte, exempelvis arbetskostnader/förseningsavgifter eller liknande. Kunden står själv för beställd mängd och överblivna gräsrullar kan inte återlämnas då det är en färskvara. Vi tar inte reklamerade varor i retur.